Zoeken in deze blog

zondag 19 februari 2012

Fiets kopen (1)


Inmiddels is de sneeuw gesmolten en toen deze week de zon zo lekker scheen, voelde ik de belofte van de lente al in de lucht. Tijd om op pad te gaan voor mijn nieuwe fiets! Helaas schijnt deze zaterdag niet de zon, maar ik laat me niet van de wijs brengen. In de fietsenwinkel waar ik binnenloop wordt me al snel aangeboden om een rondje te maken op enkele fietsen. Zo probeer ik de Gazelle orange en de Gazelle orange lite om te voelen waarom je een lichtere fiets zou willen hebben. Dat wordt me snel duidelijk. Lichter is lekkerder. Op iedere fiets rijd ik een flink rondje door Bussum. Bij de derde fiets, een heuse Koga, volgens de fietsenmaker met de hand in elkaar gezet, begin ik de honger te voelen en ik besluit dat dit mijn laatste ritje is voor vandaag.

Onderweg kom ik Hester tegen en die vertelt me dat zo'n fiets met 8 versnellingen best lekker is in het Noorden van Nederland, maar dat je het er in Limburg al niet meer mee redt. Dat voel ik ook. Dit waren stuk voor stuk lekkere fietsen, maar (nog) niet sportief genoeg voor wat ik voor ogen heb. Ik vraag me af of het de jaren zijn, dat de jonge fietsenmaker mij niet echt een sportfiets adviseert, of dat ik er zo onervaren uitzie dat hij denkt dat ik maar voorzichtig moet beginnen. En ik had er natuurlijk best oren naar toen hij zei dat een fiets met een dichte kettingkast minder onderhoud vergt. Maar dat moet misschien geen doorslaggevend argument zijn. Dus mijn volgende tochtje gaat zeker op een fiets met een derailleur!

Overigens was ik zo moe na al dit fietsen, dat ik de rest van de middag geslapen heb.

2 opmerkingen:

Kim zei

Het feest was geweldig.
Zelf het schrijven over onze (lang geleden) fietstocht was leuk.
En nu ook een blog te lezen .. nog leuker! :-)

Mijn "vote" gaat ook voor een fiets met derailleur... er zijn veel bergen in europa dat wacht voor jou .. en zonder derailleur red je het niet!

Ans zei

Hoi Cornalien,

Nou zeg...dit wordt het echte werk!:-)Leuk!

Ik ga zorgen dat er een brochure jouw kant op kant MET behoorlijk wat versnelingen en dichte kettingskast...

Ans